در طول دو شب متوالی، یعنی 19 و 20 بهمن 94 در حسینیه شهید باصری شهرک بیلند دو نمایشنامه متفاوت و همچنین در حسینیه گلمکان 21 و 22 بهمن نمایشی اجرا شد. که هر کدام با حاشیه‌های خودش همراه بود.

از جمله این سخنان ...

چه خوب بود مثل سال گذشته این مراسم به جای مسجد و حسینیه در سالن ورزشی برگزار میشد!

این پژو پارس مسجد شهرک چی بود راست بود؟

میخواستن با این کاراشون نمایششون شلوغ تر بشه او موسیقی هاشونم که واقعا افتضاح بود.

مراسم جشن گلمکان هر ساله برگزار میشه و با ارگم هست. اون عده ای که حالا میخان به ارگ گیر بدن چرا دو هفته شده که برا جشن اطلاع رسانی میشه نمیان چیزی بگن اخه،اگه نیتشون خیره و قصد شلوغ کاری ندارن.

یه ایراد دیگه ای هم که به نظر من داشت اینه که به روحانیت و لباس پیغمبر بی اخترامی شد.

چه جالب ممنوع شدن ارگ تو مراسمات عروسی و دامادی تو ایران اون وقت بیلند شهر دارالمومنین باید نمایش برگزار کنه باارگ موسیقی بنوازندند اونم تو حسینیه واقعا خسته نباشید دست اندرکاران وهیت امنای...

سلام و درود بر همه دوستان و بیلندی های عزیز.
چند روزه بحث اجرای نمایش در حسینیه و استفاده از آلات موسیقی مطرحه.نکته اول اینکه همه کسانی که انتقادی دارند به هیچ عنوان اصل کار فرهنگی و نمایش و شادی رو رد نمیکنند بلکه مسئله  استفاده از آلات موسیقی و آهنگای تند در نمایش و اونم در مکان مقدسی به نام حسینیه است که هیچ مرجعی تایید نمیکنه.
مرجع تقلید شما بهت گفته موسیقی گوش نده. خب گوش نده! تو این مراسمام شرکت نکن.اونی که این مجلسارو برپا کرده و اونی که توش شرکت کرده. شاید مراجع اسلامیشون چیز دیگری گفته باشه....

هر سال بهمن ماه یادآور رشادت،دلاوری و همدلی مردمان این سرزمین است و من از وقتی چشم باز کردم همواره خاطرات خوشی را از ایام الله دهه ی فجر دارم،  من و تمام هم سن و سالهایم چه در آن موقع که در مدرسه مشغول تزیین کلاس ها بودیم و چه بعد ها که همیشه سعی در برگزاری بهتر این ایام داشتیم هیچ وقت خاطرات خوش این ایام را از یاد نمی بریم. چه خوش دورانی بود زمانی که پای پیاده برای دیدن نمایش با بچه ها از شهرک آیت الله مدنی به سوی حسینیه سادات و یا مسجد گلمکان حرکت می کردیم و بعد از دیدن نمایش تا پاسی از نیمه شب تا رسیدن به خانه، خود را جای کارکتر های نمایشی که دیده بودیم در می آوردیم و نمایش اجرا می کردیم و تا چند روز هم اثرات آن خوشی ها در رفتار همه هویدا بود.
شور و نشاطی که جامعه از آن بهره مند بود را نمی توان در قالب کلمات وصف کرد ، اجازه دهید طور دیگری به این موضوع بپردازیم، افراد با نشاط بودند چون تجملات در زندگی به اندازه اکنون نبود و کار خوب و بد از هم قابل تمیز بودند.شاید اگر  کمی بیاندیشیم متوجه می شویم که شاید تا یک دهه ی قبل، مراسم محرم برای ما با نوحه ها و اشعاری حماسی و پر از احساس تولی و تبری بود ولی حالا هم همینطور است؟.. ماشینی از کنار شما رد می شوند که از درون آن صدایی بلند است که شاید به ظاهر نوحه ولی با آهنگ هایی در پس زمینه که باعث شور و وجدی کاذب می شوند و متاسفم که باید بنویسم چند سالی است که سادگی هنرمندان با استعداد بیلند هم در اجرای نمایش های مربوط به دهه ی فجر در پس آهنگ هایی که درحین اجرا پخش می شود به کنار می رود و آخرین مورد آن هم به اجرای هنرمندان گروه میلاد در حسینیه شهید باصری شهرک آیت الله مدنی بیلند بر می گردد، شاید در شرایط فعلی و با توجه به مشکلات روحی اکثر جامعه، شاد کردن مردم در چنین ایامی بسیار خوب و بجا است اما ضمن تشکر از هنرمندان عزیز، باید به این نکته هم توجه داشت که هدف از برگزاری جشن در این ایام، روشن شدن شاخص های حق و باطل است وبه نظر شما عزیزان آیا مسجد و حسینیه جای ارگ و آهنگ های مبتذل هست..؟ و به راستی به کجا چنین شتابان؟

و ببینیم جواب یکی از دست‌اندرکاران به انتقادات « باعرض سلام خدمت کلیه عزیزان. بعداز اظهار نظرهای شما عزیزان در رابطه با اجرای نمایش درحسینیه‌ها و استفاده از ارگ، حقیر انتقادات بجا و سازنده شما را به دیده منت میپذیرم و امیدوارم که دیگر شاهد اینگونه مراسمات در مکانهای مذهبی نباشیم. لازم به ذکر است که سال گذشته که اجرای نمایش در باشگاه ورزشی برگزار شد، بخاطر مصافت نسبتا زیاد تا گلمکان انتقادات زیادی شد. در هر صورت بنده به نوبه خودم از شما عزیزان که خاطرتان آزرده شد، خالصانه عذر خواهی و حلالیت میطلبم. ارادتمند، کوچک شما اسماعیل رجب زاده. »


برخی سخنان دوستان رو خوندید؛ از این سخنان متوجه می‌شویم، مهمترین مسئله موسیقی‌های پخش شده و آلات استفاده شده در این مراسمات است. و اینکه بعضی دوستان راجب به موسیقی یا هیچ گونه اطلاعاتی ندارند و یا آنقدر عاشق و غرق در موسیقی‌اند که حتی به این گونه فضاحت‌های به بار آمده در مکانهایی که به نام اهل بیت ساخته شده مباهات می‌کنند و چه بسا طلبکارانه سخن می‌گویند و حرف از اسلام من و تو می‌زنند!
در جواب به این دوستان باید گفت تا راجب به موسیقی اطلاعاتی کسب نکرده‌اید اظهار نظر نکنید و با به کار بردن جملاتی چون « تفسیر شما از اسلام و تفسیر ما از اسلام » مغلطه نکنید، تفسیر اسلام را نه من می دانم نه شما و آن فقط بر عهده اهل آن یعنی معصومین است. واکنون که به معصومین دسترسی نداریم، به کلامشان که دسترسی داریم، به قرآن که دسترسی داریم. پس به سراغ کسی می‌رویم که این دو را زیرو رو کرده باشد.

فتوای برخی مراجع نسبت به موسیقی:

آیت الله خامنه ای: هر موسیقی که به نظر عرف موسیقی لهوی و مطرب، که مناسب با مجالس عیش و نوش است باشد، موسیقی حرام محسوب می شود.
آیت الله سیستانی: اگر موسیقی مناسب لهو و لعب باشد جایز نیست.
آیت الله وحید خراسانی: استماع موسیقی که با آلات لهو مثل تار و پیانو و سنتور نواخته می شود، در صورتی که مناسب با مجالس لهو و لعب باشد حرام است و اگر مناسب با مجالس لهو و لعب نباشد بنابر احتیاط واجب جایز نیست، و استماع آنچه که با آلات مشترکه نواخته می شود، در صورتی که مناسب با مجالس لهو و لعب باشد جایز نیست.
آیت الله صافی گلپایگانی: مبانی حلیت و حرمت موسیقی آیات شریفه قرآن و روایات ائمه معصومین (ع) است و مصداق موسیقی را خود عرف تشخیص می دهد و از کثرت وضوح، توضیح دادن آن باعث ابهام می شود.
آیت الله مکارم شیرازی: کلیه صداها و آهنگ هایی که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام و غیر آن حلال است و تشخیص آن با مراجعه به اهل عرف خواهد بود.
اینها فتاوای مراجع نسبت به موسیقی است، حال پخش موسیقی و آن هم از نوع حرام در اماکن مذهبی حکم واضحی دارد.

نکته‌ی دیگر هم اینکه نمی‌دانم چگونه مراسم خود را با تلاوت قرآن شروع می‌کنند. در حالی که به واقع شاهد بی احترامی به قرآن و کتب ادعیه در همان مراسم بودم!

دوستانی هم از ماجرایی می‌گویند،که زمان ساخت این اماکن منسوب به اهل بیت، سخن از چند منظوره بودن این مکان‌ها وجود داشته و این که این مکان‌ها علاوه بر مراسمات عزا و جشن برای ائمه استفاده‌های دیگری همچون مراسم عروسی و غیره داشته باشد. منکر این حرف نیستیم، ولی من عقلم قد نمی‌دهد که چگونه برخی دوستان از این حرف اینگونه برداشت کرده‌اند که این مکان‌ها برای پخش موسیقی‌های حرامی که احتمالا این افراد به آن علاقمندند آن هم با آلات حرام و شاید همراه با کمی رقص ساخته شده است!
پس قابل توجه این دوستان که از این مکان‌ها نه فقط برای مراسم شام بلکه برای مراسم عروسی نیز استفاده می‌شود، اما برای مراسمی که اسلامی و در جهت اسلام باشد.
در پایان از دوستانی که خالصانه به برگزاری این نمایشنامه‌ها تنها با هدف شاد کردن مردم کمک کرده اند تشکر می‌کنم، اما بهتر بود کمی به این هم فکر کنید زمانی که برای اجرای نمایش خود انتخاب کرده‌اید زمانی است که خدا به ما ملت ایران لطف کرده و این نامردی و ناحقی است که در کار خود او را در نظر نگیریم.
مخلص کلام هم اینکه با فکر و فرصت باز و با در نظر گرفتن مصالح اسلام و جامعه و داشتن روحیه‌ی انتقادپذیری و هماهنگی بیشتر و همکاری بیش از پیش هر سال شاهد جشن‌های بهتری از گذشته باشیم، ان شاء الله.
از تمام منتقدان  هم درخواست دارم تا گروه‌های نمایشی بیلند را در سال‌های آتی تنها نگذارند، و هر کس در جهت حل مشکلات توانایی دارد، توانایی خود را به کار گیرد.

در زیر لینک دانلود نمایشنامه‌ای که شب بیستم برگزار شد قرار داده شده.


دانلود نمایشنامه دکتر

    مشخصات: mp4 | HD | 500MB

دانلود نمایشنامه دکتر با لینک مستقیم

    مشخصات: mp4 | 360p | 220MB

دانلود نمایشنامه مسابقه محله 1

    مشخصات: mp4 | HD | 320MB

دانلود نمایشنامه همیشه در قلب منی

    مشخصات: mp4 | HD | 135MB

دانلود نمایشنامه همیشه در قلب منی با لینک مستقیم

    مشخصات: mp4 | 360p | 50MB

دانلود اجرای زنده بهمن بهنام

    مشخصات: mp4 | HD | 45MB

دانلود اجرای زنده بهمن بهنام با لینک مستقیم

    مشخصات: mp4 | 360p | 26MB

پخش آنلاین فیلم ها:


نظر سازنده دارید حتما بگذارید.